1. تیسان وب
  2. خدمات طراحی گرافیک
  3. طراحی رابط کاربری سایت

طراحی رابط کاربری سایت یکی از مهمترین بخش های توسعه نرم افزار می باشد.بدون طراحی زیبا محصول نهایی شما فروش زیادی نخواهد داشت.بهتر است که بروی رابط کاربری سایت، اپلیکیشن، نرم افزار و هر محصول کامپیوتری خود کمی تامل کنید و آن را با دقت انجام دهید

رابط کاربری چیست؟

در معنای عمومی یک آسانسور را در نظر بگیرید میتوان تمام کلیدهای آن را رابط کاربری در نظر گرفت.کلید های که هر کدام مربوط به طبقه خاص خود است و با استفاده از آنها شما به مقصد موردنظر خودخواهید رسید.

جهت استفاده از هر محصولی باید افراد بتوانند از آن استفاده کنند،رابط کاربری در واقع در جهت استفاده محصول بکار برده می شود.اگر کسی نتواند از یک محصول استفاده کند در واقع آن محصول بلا استفاده است.

در دنیای برنامه نویسی و توسعه و تولید نرم افزارها در واقع به این رابط کاربری همان دکمه ها و محیطی است که کاربر از آنها استفاده میکند در جهت برطرف کردن نیاز خود.

در علم مهندسی کامپیوتر هر نرم افزار باید یک واسط کاربر داشته باشد.

رابط کاربر در نرم افزارها مانند پوسته و ظاهر آنها است که اصطلاحا به آن UI  که مخفف (User Interface) گفته می شود در معنی تخصصی واسط کاربری مابین ظاهر چیزی که کاربر از آن استفاده میکند و هسته اصلی برنامه قرار میگیرد.

 

طراحی رابط کاربری یا UI چیست؟

طراحی رابط کاربری یا User Interface Design که با ظهور کامپیوتر به وجود آمده است و تمرکز این نوع طراحی فقط بروی امر طراحی رابط واسط بین ماشین و انسان است که سبب استفاده راحتر و آسانتر شدن استفاده از یک سایت و اپلیکیشن و هر نرم افزار دیگری می شود.

مواردی که طراحی رابط کاربری در نظر گرفته می شود نحوه قرار گرفتن متن ها،اندازه آنها،رنگ آنها، فرم ها، دکمه ها، منوها،عکسها،ابعاد عکسها و هر آنچه که در یک سایت و اپلیکیشن و هر نرم افزار دیگری که می بینید را مدنظر قرار میدهد.

در طراحی رابط کاربری نه تنها به علم طراحی گرافیک نیازمند هستیم بلکه به باید به برخی از اصلاحات و فرآیندهای نرم افزاری آگاهی داشته باشید.

در طراحی رابط کاربری فقط زیبایی یک محصول مدنظر نیست بلکه آسان بودن استفاده از این محصول شرط اول است.

برخی از طراحان فکر میکنند که طراح یک رابط کاربری زیبا و استفاده از انمیشنهای متعدد به معنی آن است که رابط کاربری بهترین رابط است، تا حدودی این امر صحیح است اما اگر استفاده از محصول طی انمیشنهای متعددی که طراحی شده, کاربر برای انجام یک کار با مشکلاتی نظیر پیدا کردن دکمه ها،پرش المان ها وغیره روبرو شود طراحی رابط کاربری کاملا بلا استفاده است.

 

هدف اصلی از طراحی رابط کاربری چیست؟

هدف اصلی در طراحی رابط کاربری آسان بودن استفاده از رابط کاربری در الویت اول و هدف دوم ایجاد رابط زیبا است که در الویت دوم قرار دارد.پس هرگز در امر طراحی رابط کاربری زیبایی را فدای کاربری آسان نکنید که اصول کار اشتباه تلقی می شود.

 

نکاتی که در طراحی رابط کاربری باید در نظر گرفته شود

  1. متناسب بودن و صحیح بود المان ها مختلف برای روشن کردن منظور خود میتوان اینگونه لحاظ کرد که در طراحی رابط کاربری باید عناصر و صفحات مربوطه به درستی ایجاد شود نباید دسته بندی ها نامربوط را در کنار هم قرار داد.
  2. رعایت سادگی در طراحی یا اصل طراحی مینیمال،طراحی ساده و مینیمال بسیار مهم است زیرا که طبق نظر سنجی های متعدد افراد به طراحی رابط های گرافیک ساده تر را نسبت رابط کاربری پیچیده و شلوغ بیشتر می پسندد.
  3. ایتم ها به نحوه ای در نظر بگیرید که قابل دید باشند و از سردگم کردن کاربر به شدت به پرهیزید
  4. در طراحی رابط کاربری خطاء ها را طراحی کنید از آنجایی که طراحی رابط کاربری با سیستم های رایانه ای در ارتباط است قطعا با مشکلاتی مواجه خواهند شد، از توسعه دهنگان آن محصول در مورد خطاء ها بپرسید و خطاء ها نیز طراحی کنید.
  5. بر اساس خصوصیات و رنگهای برند تجاری مد نظر طراحی را انجام دهید مستلزم اینکار شناخت برند مد نظر است.
  6. استفاده از بافتها و رنگها جذاب طرح شما به شدت زیبا می کنند و نباید در این کار افراط کرد
  7. از سه الی چهار رنگ در طراحی رابط کاربری استفاده کنید
  8. به خوانا بودن متن ها در پس زیمنه های رنگی دقت کنید
  9. حداکثر از دو فونت استفاده کنید،استفاده از فونت های زیاد سبب آماتور جلوه دادن طراح میشود.
  10. از رنگها زیاد و نا مرتبط استفاده نکنید،قواعد رنگ شناسی را رعایت کنید

 

المان ها و عناصر رابط کاربری چی هستند؟

  1. فیلدهای ورود ,شامل کلیدها، باکسهای ورود اطلاعات،دکمه های رادیویی، چک لیست ها ، چک باکس ها، جداول و غیره میباشد.
  2. بخش نویگیشن یا ناوبری شامل نوار جستجو، طبقه بندیها، اسلایدرها، آیکون ها و غیره است
  3. المان های اطلاعاتی مانند نوار لودینیگ یا پروگرس بار (Progress Bar) و نوتیفکیشن ها و غیره را میتوان نامبرد

 

اصول طراحی رابط کاربری

یک رابط کاربری با هدف ساده سازی و کاربردی تر کردن یک محصول بایستی طراحی شود.

طراحی باید به نحوه ای باشد که بعد از پیاده سازی آن فیدبک های متناسبی دریافت کند.

کاربر بتواند به راحتی به هدف خود برسد در واقع به راحتی بتواند به سیستم فرمان دهد.

مواردی جهت آموزش را در طرح بگنجانید.

در طراحی UI اصل زیبا شناسی و گشتالت را رعایت کنید.

به چیزی که کابران قبلا تجربه کرده اند دقت کنید به عنوان مثال همه ما هنگام خرید اینترنتی با یک فرآیند خرید اینترنتی مواجه می شویم.که شامل مراحل انتخاب محصول،افزودن به سبد خرید،تعیین آدرس و پرداخت روبرو می شویم.سعی کنید چیزی که کاربر تجربه کرده است را درنظر بگیرید و خلاف آن طراحی نکنید.

 

ابزارهای طراحی UI

Sketch

Adobe XD

Figma

Affinity tools

Flare

Vaunt

Squoosh

Linksplit

Anime

Avacode

Zeplin

Pattern Lab

Vivaldi

Firefox reality

 

UX  چیست و مخفف چیست؟

UX  مخفف کلمه User Experience است به معنی تجربه کاربری معنی می شود.با این هدف که استفاده از سایت،اپلیکیشن و هر نرم افزار دیگری  ساده تر کند.مبحث UI  بیشتر به ظاهر توجه می کند منتها UX به تجربیات کاربران دقت میکند.

برای اینکه منظور خود را واضح تر بیان کنیم، همیشه کاربران برای پیدا کردن منو به بالای صفحه میروند و آنجا به دنبال آنها میگردند قرار دادن منو ها در پایین صفحه زیاد کار جالبی نیست.

یا به عنوان مثال همیشه برای سرچ کردن به بالای سایت میروند قرار دادن فیلد جستجو اغلب در کنار منوها ظاهر می شود و قرار دادن آن در پایین صفحه طراحی ضعیف رابط کاربری را نشان می دهد زیرا که کاربران برای پیدا کردن چیزی در سایت یا اپلکییشن به بالای صفحهات مراجعه میکنند.

البته این موارد به طراح کلی نیز بستگی دارد به عنوان مثال سرج اینستاگرام پایین صفحه است زیرا قرار دادن سرچ در بالای صفحه با ساختار اسکرول به سمت بالا کمی با مشکل مواجه میشد.

UX در واقع یک مقوله مفهومی است که پای خود را در کفش کاربران میکند و از منظر دید آنها با توجه سن و شخصیتها و نوع کاربران امر طراحی رابط کاربری را انجام می دهد.

 

مراحل طراحی رابط کاربری در تیسان وب

1- مرحله بررسی و شناخت

در این مرحله تیم طراحی رابط گرافیک ابتدا شروع به تحقیق در مورد نیازهای مد نظر سیستم شما میکند، با تعیین تعداد صفحات و سپس سعی در شناخت برند تجاری شما میکنیم.در این مرحله امکانات سایت یا ایپلیکیشن و یا هر نرم افزار مد نظر ما مورد بررسی قرار می گیرد.مهم ترین اجزاء در نظر گرفته می شود،تعیین موارد مهم تر در پروژه فعلی تعیین میشود.

با نمایش چند نمونه کار و دسته بندی چندین رابط کاربری سعی در تعیین سلیقه شما و برند تجاری شما می شود.

انتظارات کاربر در نظر گرفته می شود

مهمترین تعاملات مشخص می شود و سپس تیم طراحی با فرآیندها سیستمی آشنا می شود و بعد از جمع بندی این مرحله به پایان میرسد.

 

2 - طراحی اسکرچ یا طراح اولیه

تیم طراحی براساس اطلاعات مرحله اول شروع به طراحی اسکرچ یا وایرفریم طرح می کند،تمامی صفحات به این صورت تعیین می شوند و در نهایت طی یک جلسه این طرح توسط شما تایید میگردد و اصلاحیه ها اعمال می شوند.

 

3- طراحی رابط اصلی

 مرحله آخر طراحی رابط کاربری به صورت نهایی و با ارسال فایل لایه باز به شما به پایان میرسد.

نکته: لازم به ذکر است کار طراحی رابط کاربری در این مرحله از جانب ما پایان می یابد و باید این تصاویر به تیم طراحی و توسعه انتقال داده شوند تا این طراح ها در سایت و یا اپلیکیشن شما پیاده سازی کنند.اگر طراحی سایت خود را به ما محول کرده باشید این تصاویر به تیم طراحی سایت و اپلکیشن ما انتقال داده می شوند و UI  شما توسط تکنولوژی ها و زبان های متعدد پیاده سازی می شود.

 

پیکج های متنوع طراحی رابط کاربری سایت و اپلیکیشن

گروه طراحان گرافیک کامپیوتر با همکاری تیم توسعه ما سعی در ایجاد یک رابط کاربری مناسب را برای شما میکنند،زیرا برای طراحی یک رابط حرفه ای بایستی نکات تکنیکی و UX را همیشه در نظر گرفت که تلفیق این تیم ها را می طلبد.

همانطور که در قوانین و سیاست های ما لحاظ گردیده است،ما نه تنها مخالف فروش طراحی رابط گرافیکی به چندین نفر هستم بلکه به این اعتقاد داریم که هر برند تجاری باید رابط گرافیکی مختص به خودش را داشته باشد که سبب تمایز در بین برندهای دیگر شود، از این طراحی رابط کاربری شما منحصرا برای شما بوده است و کاملا مطابق با سلیقه شما ایجاد می گردد.

تمام نکات عنوان شده و تمامی نکات گفته نشده را برای طراحی رابط گرافیکی شما رعایت خواهیم کرد.در ادامه میتوانید یکی از پیکج های طراحی رابط کاربری تیسان وب را انتخاب کنید،پس ثبت نهایی درخواست خود تیم توسعه تیسان وب در کوتاه ترین زمان ممکن با شما تماس میگیرد و فرآیند طراحی رابط کاربری مدنظر شما آغاز میگردد.

پکیج های طراحی رابط کاربری سایت (UI) و اپلیکیشن و نرم افزارهای مختلف و غیره به صورت کاملا تخصصی انجام میشود.مناسب ترین قیمت طراحی UI و UX از تیسان وب بخواهید